Θεραπεία

Μπορεί το το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών(PCOS) να θεραπευτεί?
Ναι και όχι. Οι ιατρικές θεραπείες δεν μπορούν επί του παρόντος να προσφέρουν «θεραπεία» για το PCOS, αλλά έχουν την κατεύθυνση να ελέγχουν τα συμπτώματα. Τα ευχάριστα νέα είναι ότι πολλά από τα συμπτώματα και οι κίνδυνοι της υγείας μπορούν να ρυθμιστούν με επιτυχία χωρίς ιατρική παρεμβολή, ακολουθώντας ένα υγιεινό τρόπο ζωής , με προσεκτική διατροφή και σωματική άσκηση .

Για καλύτερη υγεία : απώλεια βάρους, διατροφή και άσκηση

Στις γυναίκες οι οποίες είναι υπέρβαρες, η απώλεια βάρους είναι επιτακτική ανάγκη. Η αύξηση βάρους επιβαρύνει τα συμπτώματα του PCOS και η απώλεια βάρους τα βελτιώνει. Η απώλεια βάρους μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη και καρδιοπαθειών, μπορεί να ρυθμίσει την περιοδικότητα της εμμήνου ρύσεως και να βελτιώσει τη γονιμότητα χωρίς την ανάγκη ιατρικής αγωγής.
Οι ερευνητικές μελέτες έχουν δείξει ότι η απώλεια 5-10% του βάρους είναι συχνά αρκετή για να επιφέρει σημαντική διαφορά στα συμπτώματα. Δυστυχώς, η απώλεια βάρους μπορεί να είναι πιο δύσκολη για τις γυναίκες με PCOS από ότι για τις υπόλοιπες, εξαιτίας των ορμονικών διαταραχών. Απλώς λέγοντας σε μια γυναίκα να χάσει βάρος δεν είναι ιδιαίτερα βοηθητικό και μπορεί να την επιβαρύνει ψυχολογικά αν δεν κατορθώσει να πετύχει την απώλεια βάρους. Το να συμβουλευτεί κάποιος ένα ειδικό διαιτολόγο που έχει ασχοληθεί με το PCOS μπορεί να βοηθήσει πολύ. Φαίνεται δε ότι η συνεργασία ψυχολόγου και διαιτολόγου δίνει μεγάλη βοήθεια και μακροχρόνια ρύθμιση.

Ρυθμίζοντας τη συχνότητα των περιόδων

Αντισυλληπτικά χάπια χορηγούνται συχνά σε γυναίκες με PCOS. Το χάπι μπορεί να προσφέρει τακτικές περιόδους και να βελτιώσει τα συμπτώματα όπως η ακμή και ο δασυτριχισμός. Όμως δε μπορεί να θεραπεύσει τις υποβόσκουσες ορμονικές διαταραχές με αποτέλεσμα όταν διακοπεί τα συμπτώματα, πιθανόν, να επανέλθουν. Οι γυναίκες που θέλουν να έχουν τακτική περίοδο αλλά δεν επιθυμούν να πάρουν αντισυλληπτικό χάπι μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά χάπια που περιέχουν μόνο προγεστερόνη.

Αντιμετωπίζοντας προβλήματα του δέρματος, τριχοφυΐας και των μαλλιών
Υπάρχει μεγάλη ποικιλία κοσμητικών παρεμβάσεων για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του δέρματος, της τριχοφυΐας και των μαλλιών. Αυτά περιλαμβάνουν αλοιφές για την ακμή και διάφορες μεθόδους για την απομάκρυνσης ανεπιθύμητης τριχοφυΐας όπως το το κερί, αποτριχωτικές κρέμες, η ηλεκτρόλυση, θεραπεία με laser .
Για γυναίκες με σοβαρό πρόβλημα ακμής και ανεπιθύμητη τριχοφυΐα ή για γυναίκες με πρόβλημα αλωπεκίας και τριχόπτωσης, ένα αντισυλληπτικό σκέαυσμα που να περιέχει αντιανδρογόνα μπορεί να χορηγηθεί. Πάλι πρέπει να σημειωθεί ότι αυτά τα φάρμακα δεν προσφέρουν θεραπεία και τα συμπτώματα μπορεί να επανέλθουν όταν μια γυναίκα σταματήσει να τα παίρνει.

Βελτιώνοντας τη γονιμότητα

Η γυναίκα με PCOS και αραιομηνόρροια έχει δυσκολία να μείνει έγκυος επειδή δεν έχει τακτική ωοθυλακιορρηξία. Έχουμε στη διάθεσή μας πολλές θεραπείες που μπορούν να ρυθμίσουν την ωορρηξία. Η πιο κλασσική είναι σκεαύσματα που περιέχουν τη δραστική ουσία clomiphene citrate, με την  οποία πετυχαίνεται ωοθυλακιορρηξία στο 80% περίπου των περιπτώσεων και εγκυμοσύνη στο 60-70%. Στις γυναίκες που δεν έχουν ωοθυλακιορρηξία ούτε με την χορήγηση clomiphene citrate , μπορούμε να χορηγήσουμε φαρμακευτική αγωγή με  υποδόριες ενέσεις γνωστές ως γοναδοτροπίνες.
Μια άλλη προσέγγιση για να επιτευχθεί ωορρηξία, είναι η χειρουργική διαδικασία γνωστή ως λαπαροσκοπικό «drilling» των ωοθηκών. Αυτή η διαδικασία φαίνεται ότι πετυχαίνει τακτική ωορρηξία αλλά μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Αν αυτές οι θεραπείες αποτύχουν, για να επέλθει ωορρηξία, τότε η εξωσωματική γονιμοποίηση (IVF) μπορεί να είναι η λύση. Η θεραπεία γονιμότητας θα πρέπει να πραγματοποιηθεί από ειδικευμένα κέντρα τα οποία έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν τη σωστή παρακολούθηση για όλες τις παραπάνω, θεραπείες ούτως ώστε να αποφθεχθεί ο κίνδυνος πολλαπλών κυήσεων ή μια κατάσταση που ονομάζεται  σύνδρομο υπερδιεγέρσεως των ωοθηκών.

Φάρμακα που μειώνουν την ινσουλίνη

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι φάρμακα που είναι σχεδιασμένα να αντιμετωπίσουν το διαβήτη, μπορεί  να είναι αποτελεσματικά και στην αντιμετώπιση του PCOS. Η Metformin είναι ένα πολύ ελπιδοφόρο φάρμακο και επί του παρόντος χρησιμοποιείται από πλήθος κλινικών ερευνών. Υπάρχουν ενδείξεις ότι η metformin μπορεί να βελτιώσει το μεταβολικό προφίλ των γυναικών με PCOS αλλά και την αναπαραγωγική λειτουργία.